onsdag 10 oktober 2012

Fulhall blir finhall

Sparkar mej nu i ändan för att få till ett blogginlägg. Att det ska vara så svårt... "För dålig kamera, inget att skriva om, Vem bryr sig?, För mycket saker ivägen (Ska bara städa först), Inte tid (men tid finns att läsa andras bloggar), Skrivkramp, och ju längre tiden går så blir det bara svårare och svårare..."

Konstigt nog så ser det ju ut på min besöksräknare som om några ändå tittar in här, trots glesa inlägg:)

Har ändå ett projekt att visa som gjordes klart för ganska länge sedan (ändå fattas förstås en del detaljer). Har tidigare på bloggen visat vår "finhall", men aldrig vår "fulhall". I början på 90-talet målades panelen i gult och en mönstrad tapet (som jag i och för sig fortfarande gillar) i gult och grönt sattes ovanför.
Jag har länge tänkt måla över det gula med grått. Jag har med åren verkligen blivit en "grå" människa... Jag tycker grått är lätt att leva med. Och det binder ihop färger så fint. Vårt hem är inget vitt hem, men inte heller särskilt färgglatt, men till slut, ju mer jag funderade på den gula kulören, så insåg jag att jag egentligen gillade den väldigt mycket. Det är en gul-ockra-blandning som jag inte vet exakta blandningen på. Sedan skulle en ommålning kräva ENORMT mycket arbete. Det sitter panel upp till tak i hela trapphuset upp till andra våningen, allt skulle behöva målas om.

Jag bestämde mig för att "tona ner" det gula genom att måla över tapeten med - ja just det, grått förstås! Jag tycker om när en kulör "följer med" in i nästa rum, här gränsar fulhallen till köket (koboltblått och mycket grått) och vardagsrummet (vitt, grått och brunt). Så fick det bli! Jag satte lumppapp över tapeteten, i rutor. (Bara för att jag tycker det är så vackert, och jag ville så gärna ha en sådan vägg någonstans i huset. Tidsmässigt kanske det inte passar ihop med en pärlspontspanel...)
Sedan målade jag lumppappen med äggoljetempera i en egenblandad varmgrå kulör. Jag lät samma nyans följa med upp i taket. Har länge varit sugen på att prova ett "inte-vitt" tak. Det blev en harmonisk, mjuk och lite gammaldags känsla. Och trots dåligt ljusinsläpp så känns det inte mörkt. Bilderna gör inte riktigt varken det gula eller det grå rättvisa. Det grå ser för vitt ut, och det gula lite för "gyllen-gult". Skyller på min urkassa digitalkamera...
Men så här blev det. Med ganska lite förändringar så blev känslan helt annorlunda. Tänk vad en kulör kan förändras genom att man sätter till en ny kulör. När jag tog bort det gröna och satte till gråa och svarta toner, så känns inte det gula så gult... (Que? Fattar någon?:)

En ny kudde på pallen som rymmer vintervantar, mössor, jackor, reflexvästar och allt! Kudden från Klässbols linneväveri (snyggaste väveriet!) Tyget heter Bolster. Ny matta från Malin Westerberg (i plast!), Hyllan målad i samma grå som väggen, då "försvinner den" lite mer.

Nya krokar i förnicklat stål. Förvaring i spånkorgar.


Samma förnicklade yta i det nya dörrtrycket från Eskilstuna kulsturbeslag.
Panelen är målad med linoljefärg (blir halvblank) i en gul-ockra-blandning med vitt i. Dörren är målad i äggoljetempera (helmatt yta). Kulören har jag blandat själv med hälften av den ljusgrå jag använde på väggen (varmgrå, tänk NCS-nummer med Y på slutet, kanske 2002-Y) och häften grafitgrå (från Ovolins färg- och byggnadsvård). Helmatt- halvblankt brevid varandra blir en spännande effekt!

5 kommentarer:

Annika sa...

Åh nu blev jag ju ännu mer sugen på att fixa till i hallen....)))) resultatet blev ju kanonbra...gillar ju färg ja mä... min hall har Vogngrön panel på en vägg o tapet på tre.... fyra dörrar.... inte så mycket jobb där inte.... hmmm Leeeeeeeif..... vill mååååla nuuuuuuuuuuu...:)))))

VisaLiza sa...

Tänk vad lite färg kan göra för att förändra ett rum. Vår farstu gick från vinröd till vit och det förändrade hela intrycket av huset. Jättefina bilder /Liza

Mitt Egnahem sa...

Annika! Visst blir man förundrad över hur färg kan förändra... Och väljer du att måla med äggoljetempera så kommer det gå lätt också! Har du besökt Leif o Carin i butiken i Örebro? SÅ fint o inspirerande där! Hur ser Vogngrönt ut???
VisaLiza, Välkommen till min blogg. Ska kika in hos dig!

Anonym sa...

Mej är det inte svårt att övertyga att du gjorde rätt som behöll det ockragula och använde grått på vägg och tak. Fint! Jag har börjat uppskatta färgstarka inredningar efter att ha flyttat till Universumet :-)

Annika sa...

Hmmm ja hur ser Vogngrön ut... det är en ganska mörk grön färg som används i den norska rosemalingen... lite mossgrön... har den på en panelvägg o sen bygderöda foder.... bygderöd är en mustig röd färg jag älskar..... nu längtar jag efter en grå bröstpanel o en tapet i färg... kanske en av Joseph Franks blommiga...:))) i Örebro har jag inte varit tyvärr men kanske ett besök där vore nåt... Tjohopp i lingonskogen.. Annika