onsdag 14 september 2011

Rutor!

Vissa projekt minns man för att de är jobbigare än andra. Nu har det gått några veckor, så jag har nästan hunnit glömma att jag SVURIT på att ALDRIG någonsin komma på den befängda idén att måla ett golv rutigt igen.

Men innan jag visste HUR jobbigt det var tyckte jag det var en bra idè att måla mitt hatobjekt i köket: laminatgolvet, "klickgolv i falsk bok-look". Såg faktiskt för flera år sedan ett laminatgolv målat i linoljefärg. Och tänkte att det måste jag prova. För egentligen vill vi nog lägga in ett trägolv. Ett riktigt. Och gärna ett gammalt trägolv. Men tills den stunden kommer...

Golvet var ganska slitet, så färgen fäste väldigt bra. Ytan var inte längre så "glatt", om ni förstår. Jag tvättade golvet med målartvätt och slipade ytan MYCKET lätt. Målade sedan två lager med grå linoljefärg, NCS: 2502-Y. Sedan drog jag blyertsstreck i rutor med ett långt vattenpass som linjal. "Plankorna" i laminatgolvet fick bestämma rutornas storlek. DÅ började det mycket tidsödande arbetet att med pensel fylla i varje ruta med den ljusare grå (lika som de första strykningarna), och den mörkare rutan i ca 40% grön umbra (blir en lite mörkare varmgrå nyans)Jag använde inte maskeringstejp. Följde blyertstrecket med penseln. Det blir mer "levande" då (eller inte PERFEKT!)

Det tog LÅÅÅNG tid. Ett tag funderade jag på om inte det vore väldigt snyggt med ett kök med bara HALVA golvet rutigt... Man måste skicka bort familjen också, för varje lager måste ju torka 1-2 dygn. Jag valde två för att vara på den säkra sidan. På golvet var det inte problem med torktiden. Värre var det med bänkskivorna som jag målade med oxidsvart linoljefärg. Bänkskivorna var inte lika slitna, så där var det svårare att få färgen att "fästa", och torka...

Till slut måste ju familjen komma hem igen. Och då var i allafall golvet torrt! Tröskeln till köket är målad i kulören 100% grön umbra. Jag gillar verkligen den färgskalan man får av att blanda grön umbra i olika styrkor. Förr var ofta trösklarna målade mörkt i ett "obrutet" pigment.

Andra rutor som också kom in i köket är det nya överdraget till den engelskt röda, slitna kökssoffan. Tyget är "Medevi-rutan" från Move, i 100% linne.
Hela känslan i köket blev helt annorlunda. Ljusare. Och ljudet! Jag gillar inte ljudet när man går över ett halkigt laminatgolv. Nu känns det ungefär som att gå på ett linoleumgolv! Går gärna barfota nu. MEN vad skitigt ett ljust golv blir! Ångrar att jag inte valde en ännu mörkare nyans på den ljusa rutan. HUR gör folk med VITA golv!!! Mannen påstår att det nog var lika skitigt förut. Måste varit "fusk-bokens" förtjänst då, att inte lorten syntes...

12 kommentarer:

Annika sa...

Jesses amalia hô vackert dä blev.... ingen kan tru att dä gömmer sä ett laminatgôlv unner dätta.... ska tipsa sonen som har ett ljust furalaminatgolv i köket..... måla grått kan han ju göra så länge...:) o skivorna sen.... mmmmm läckert.... gillar ju detta lite mörka.... i ditt kök skulle ja verkligen trivas....:) men hu da.... advent.... nja fort går dä ju men itte rektigt än vill jä ha dä..:) Kram

Sara sa...

Tjusigt!

Vad har du för några slags bänkskivor? Jag har ekskivor som jag är SÅ trött på här hemma - skulle de gå att måla på något sätt? Har ek även runt diskhon - skulle färgen hålla sig där tror du eller börja flagna och om det kommer vatten på?

Viola_T sa...

Fint blev det verkligen! kansek till och med mer lättstädat? Fast det behöver dammas av oftare.

Jag målade en gång ett plastmattegolv som fick ligga 3-4 år innan golvet lades om. Det blev enfärgat för enkelhetens skull :-)

Även på 1700-talet imiterade man stengolv genom att måla. En gammal fin tadition tycker jag.

Kerstin sa...

Hej!
Jag undrar om jag tänker på rätt person om jag säger musik och linoljefärg. Tänker jag rätt? Eller så är jag ute och cyklar. Attans snyggt golv. Vilken prestation!Imponerande.

Kamomilla sa...

Strunt i lorten! ;) Vi har kombinationen ljusgrå golv och hund och katt- det är aldrig särskilt rent kan jag säga..

Men bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete, som ordspråket säger. ;)

Mitt Egnahem sa...

Sara!
Jag har trista laminatbänkskivor som jag testat att måla med linoljefärg. Ek är ett väldigt hårt träslag, och skulle jag måla det med någon färg så skulle jag använda linoljefärg. Vår tröskel till köket är i ek, och det funkar. Linoljefärgen har förmåga att tränga in i träet. MEN måla tunt och i flera lager. Låt torka ordentligt mellan varven.

Älfgärdet sa...

Åh, jag vet, jag vet, jag vet precis vad du pratar om....det är sååå drygt att måla ett rutigt golv. Men jäsingen så snyggt det blir! Jag hade det i tanken att göra det i vårt kök meeen jag hade nog inte haft trôken :). Kan bara hålla med på alla punkter om den förträffliga gröna umbran (liksom kimröken som också är en älskling hos mig). Bänkskivorna dina är ju så snygga i svart! Reportaget från Älvgärdet kommer i Hem & antik sisådär i juli/augusti, lovar att flagga för när denna stora händelse är i antågande ;D.

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Men oj oj oj så fint! Va duktig du har varit för jag förstår att det varit tidsödande!!
Mycket snyggt blev det iallafall!
Kram!!

färgtrappan sa...

Det blev riktigt fint, kul att du inte använde någon maskeringstejp heller, blir ju mycket snyggare på "fri hand".
Ha ha, stackars familj som blev bortskickade ;).
Har lite samma planer här - i vardagsrummet, dock ej rutigt, men jag har inte riktigt orkat sätta igång det projektet -men nu blev jag lite sugen...

Ha det gott! /maja

Sommarfågel sa...

Snyggt snyggt snyggt! Ja, mycket sugen blir jag ju på att måla köksgolvet rutigt nu. Men jag anar arbetsinsatsen som krävs... Hm.. enfärgat kan ju vara snyggt det också... ;-)

Unknown sa...

Hur har golvet hållit?
Hälsningar Laine

Unknown sa...

Sååå snyggt!!!!

Har gjort liknande i vårt skafferi men i betydligt mindre skala och vet vilket jobb det är. Jag körde däremot med maskering men skulle jag göra om det skulle jag åxå måla på frihand för att bara maskera var ingen lek dessutom blir det mer levande på frihand.

Har precis upptäkt din blogg och jag är fast. Det ni gör påminner lite om det jag och min sambo håller på att bygga upp. Har nyligen startat en egen blogg om vårt
projekt med byggnadsvård och lite annat. Bloggen heter Lilla Tavelsjö där jag även länkat till din blogg, kika in om du känner för det.

Återigen......så inspirerande blogg.

//Renée