söndag 28 mars 2010

Ett bord att skriva på?


Ett tungt skrivbord i ek! Kanske helgerån att måla? Jag behåller gärna möbler i original-skick, om de passar in och är funktionsdugliga. Detta skrivbord hade en skiva med ett slags "tyg" på. Under tyget var det inte massiv ek, utan något fanerliknande.


Så jag målade skivan i oxidsvart tempera, och underdelen i linoljefärg. Bruten med 5% grön umbra. Det blir en lite varmgrå brytning. Nu står skrivbordet i butiken. Den mycket LILLA butiken där kartongerna (=lagret) står överallt och under allt.


Ville så gärna hitta en plats för dessa ljuvliga "hjärt-nyckelskyltar". Men det blev too much på skrivbordet. Skrivbordets ben var så VÄLSVARVADE att de krävde en lite stramare form. Heter det ROMB? Kantiga är de i allafall.



Ett projekt som blev till när jag ville ta tillbaka mitt bord från lillstugans butik.
Alla beslag och nycklar finns att köpa hos Nyhems Byggnadsvård...

6 kommentarer:

Annika sa...

Blev ju jättenyggt dä!!! ibland döljer ju sig lite överraskningar under ytan o då kan man ju måla...:) färgerna blev ursnygga... kanske nåt för pottskåpet det.... svart skiva o sen en färg som bryter av..... marmorhyllan går ju till svart också... tännnnker.....:) Nu ska jag iväg o jobba dagen.... ovant som bara den...:) Kram Annika

Kamomilla sa...

Vilket vackert skrivbord. Det blev en pärla när det fick färg på sig.

färgtrappan sa...

God måndagsförmiddag :)
Det verkar som du o jag har väldigt lika smak när det gäller färger. Det tycker jag är roligt.
Ska alldeles snart måla ett bord i...denna svarta temperafärg, burken står redan här... ska bara bli klar med en leverans av bord + stolar...målade i svart järnoxid fast då i linoljefärg :)
Just det, ska åka på semester först...:)...men sedan ska jag måla igen!

Plats för fröerna??? Njae det vet jag inte om jag har, för en del kanske men en del får nog planteras direkt på plats. Ja, oj varför ska jag alltid ryckas med och bara handla sådär? Man är väl lite knasig. Jag är bättre på att planera när det gäller färger och möbler - men man kan ju inte koll på allt :)

Ha det gott!

Viveka i Bläckhornet sa...

Skrivbordet blev kanonsnyggt i vitt!
Och att måla skivan svart blev toppen.

Önskar dig en fin helg

Kram viveka

Granne med Selma sa...

En riktigt God och Glad Påsk önskar jag dig!
Kram Sussie

Karin Lindström sa...

Så fint det blev. Jag tyckte jag hade lämnat dig en hälsning här förut, men det verkar inte så. Hoppas du har en skön vår. Fast nu kan man ju kanske undra med snöblask och annat grått;)

Ha det bra!
Kram Karin