onsdag 8 oktober 2008

Hur gör ni?


Ja, hur gör ni egentligen för att hinna med Er blogg???

Om man skulle hinna uppdatera sin blogg lika ofta som man skulle vilja, och får idéer, ja då skulle man kunna ha det som ett heltidsarbete...
Bara att hinna läsa alla underbara bloggar därute tar så mycket
T-I-D. Just det. Funderar ni aldrig på vad ni gjorde med all TID som ni bevisligen måste haft INNAN ni började blogga/läsa bloggar???

Jag har ingen aning om vad jag gjorde...
Bara att jag vet att bloggandet har fört med sig detta:

-Inga bilder tas på på barnen längre. Endast "hörn" i huset tagna ur konstiga vinklar. Lite tafatta försök att få till SNYGGA "inredningsmagasinsbilder" (haha...)

- Jag tar tag i helt irrelevanta saker. Istället för att åtgärda fönster som måste åtgärdas börjar jag fylla gamla zinkhinkar med mossa och gömmer raskt alla fula plastleksaker på gården. (Sedan måste man noggrant undvika att få med fönstren på bild)

- Jag har med mig kameran vart jag går. Men bara för att ta "stämningsbilder" eller "detaljbilder". Härom dagen GLÖMDE jag kameran utomhus. Mannen säger att den är helt förstörd. SORG. Just nu ligger den på tork. Håll tummarna. Idag blir det bilder från datorn.

- Man tänker ofta på nästa inlägg. Det här skulle bli ett bra inlägg... Eller kanske det här... Eller kanske...???

- Efter varje inlägg man gjort är man stolt som en tupp. Väntar. Hallå!!! Är det ingen som läser...? Jo det gör dom faktiskt. Vad kul! Men samtidigt läskigt. Vilka ÄR alla?

- Sedan, alldeles-för-långt-imellan-inläggen-ångesten. Oftast är det mannen som påpekar hur långt det går mellan inläggen...

Jaja, kul om ni vill läsa. Visar idag lite bilder från mitt "slarviga" trädgårdsland. Jag är entusiast i början av sommaren... Vi gjorde "sålådor" för några år sedan. Enkla ramar av rejäla dimensioner. Målade i falu-rött.

Ett tips. Gör dom inte för breda, då är det lättare att nå när du ska rensa ogräs eller så. Jag brukar så i små rutor (enligt någon bok jag läst). Kul. Och ALLTID rödbetor.

Vi har ätit rödbetor hela hösten. Bästa receptet är att ugnsbaka dom ugnen med andra grönsaker. Gärna med lite tomater som blir härligt mosiga. Rikligt med olivolja före ugnen och flingsalt efteråt. Ös upp på stort fat. Detta köpte jag för en spottstyver på Nittsjö-fabriken i Dalarna!

24 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej...ja jag skrattade gott OCH igenkännande...visst du har såå rätt..vad tusan gjorde jag innan jag började blogga!!??..inte en aaaning...och kameran ..den är med..och människor på bild..näää nää det är "bara" fina hörn ..och lite ljus..och lite målat osv..du beskrev på pricken ..mej ..dej...och alla andra:)....och i mörn ska jag nog se om inte zinkhinken min kan få lite mossa och sen en bild som visar HUR det blev...kram och gonatt...PIA

Älfgärdet sa...

Håller med på alla punkter! Men jag motar bort den där ångesten så snabbt så att den försvinner helt ;).
Hörde att Ann-Kathrin varit & hämtat mina beslag, men jag har inte sett till dem än...ska ta tag i det under helgen.

Kallholmen sa...

Som vanligt huvudet på spiken .
Men ångesten ska bort bloggandet ska va kul ej kravfyllt och tiden...
Läs bloggen av viveka bläckhornet du hittar den hos oss.läs om bägaren och ölet den är bara så bra.
Kram Malin

Anonym sa...

Jag började skriva på en blogg redan 2003 och det var verkligen ett heltidsarbete. :) Nu är jag ju praktiskt taget arbetslös och får en del frilansuppdrag så då finns det bättre med tid för att skriva. Jag rationaliserar det med att jag ju gör PR för mig själv som journalist, håller yrkeskunskaperna vid liv samt att det är en insats för den byggnadsvårdsbok jag jobbar på. :)

gamlamejeriet sa...

Håller med i allt om bloggandet. Jag har bara hållit på ett par månader men har blivit helt beroende. Hade hoppats att det mattas efter ett tag, men det är inget jag kan hoppas på då, eller? :)

Jättefin blogg har du i alla fall.

VIKTORIA sa...

Ville bara göra ett litet avtryck och tacka för roligt inlägg. Känner verkligen igen mig. Må så gott, Viktoria på Loppberga

Vända blad sa...

Tror de flesta känner precis som du...! Själv tycker jag bara att det är kul, men vet att det finns de som har riktig "bloggångest", jobbigt!
Vad fint det var med den faluröda kanten runt trädgårdslandet, ett jättebra tips!
Kram Maria

Granne med Selma sa...

Guuud! Du satte ord på preciiiis vad bloggandet fört med sig...
jag har nästan slutat kommentera för att hinna med min egen blogg. Just nu har det varit mycket kring den vilket naturligtvis är underbart. men man måste våga plocka bort en del (som tex kommenterandet) kanske man får lite mindre kommentarer själv men det gör inte så mycket. Det får aldrig bli ett tvång.
Kram Sussie

Annika sa...

Vad rätt du har.... men man ska inte känna ett tvång... då blir det ju inte roligt till slut... bara ett stort moln över huvvet... o vad gjorde man egentligen... ja här stickades det nog... kanske... men nu hittar man ju så många roliga saker istället att prova på istället.. inspirationen flödar ju överallt... Ha en skön helg...Kram Annika

Handplockat sa...

Goa du..
jag ler sååå ingenkännande
Tack för de orden man borde faktiskt tänka på hur allt har blivit sedan bloggandet =)

ha en toppenhelg

Målargården sa...

Ha, ha så väl det stämmer det du skriver. Man blir sittande alldeles för länge vid datorn och ja, bilderna blir nu mer på de mest konstiga saker (skulle man tyckt för några år sedan). Inläggs-ångest, visst! Herregud nu tycker mina bloggkompisar att jag är tok-tråkig som inte har gjort nått nytt......
MEN, jag tror ändå att väldigt många av oss vet att livet går upp och ner. Ibland känner vi att vi har mer tid och ibland vill tiden inte räcka till. Desto gladare blir man när jag ser ett nytt inlägg och när jag själv får kommentarer på mina. Ha en härlig helg/ Eva-Mari

Ryttmästarn sa...

Du är en sann Blarkoman!

Själv är jag periodare, det blir intensivt när vi har nåt på gång, då använder jag bloggen för att landa i mina tankar, se om man får respons på sina ideer och framförallt få varningar om man känner att man är ute på sank mark.

Roligt inlägg i alla fall :D

Elzie sa...

Jo, om man vill så kan man göra detta till ett heltidsarbete men så ska det ju inte vara. Man ska göra inlägg när man känner för det, inte för att man tror att inte folk läser bloggen. Och som du ser på kommentarerna så kommer det säkert folk och "hälsar på" även om du inte har inlägg varenda dag *s*.
Hoppas du har en bra söndag.
Kram Elzie

Lilys liv sa...

- Efter varje inlägg man gjort är man stolt som en tupp. Väntar. Hallå!!! Är det ingen som läser...? Jo det gör dom faktiskt. Vad kul! Men samtidigt läskigt. Vilka ÄR alla?

Svar: Vet inte vilka "alla" är, men jag är en 36 årig lärare med två döttrar som får mycket inspiration från din blogg. Tack! Jag är nybörjare med bloggandet men titta gärnain på min sida!

Designe sa...

Hej du! Jag har inga problem med att hinna blogga! Jag fotar så mycket så jag hinner inte få med allt i bloggen innan nuvarande säsong tagit slut..mina blombilder från sommaren hann bli inaktuella innan jag hann få ut dom för jag har så mkt annat jag vill blogga om! Men..det kan ju bero på att jag inte har barn kanske?! :) Det är ju inte kul att lägga ut inlägg föör ofta heller för då hinner ju inte folk se.
Kom i alla fall på att jag ser mindre på teve nuförtiden än tidigare! :)

Viveka i Bläckhornet sa...

Känner igen mig...och klagomålen att man tar upp för mycket tid i datorn.
Suck!!!

Kram Viveka

Jgabriellah sa...

Hej. Du har ju så rätt!! Jag skriver bara när jag känner för det. Tar bara bilder när jag känner för det och jag plockar INTE bort alla plastleksaker... Men jag har nyss börjat blogga och det är mest mina nära och kära som läser. Som en liten "dagbok" om mig när vi inte kan träffas så ofta...
Kram Johanna

Betty sa...

Jamenvisst är det så ! Det var faktiskt några av anledn till att jag lade ner min blogg för en tid seadn medn saknade den så mkt att jag började igen.
Blir så glad när jag få trädgårdsinlägg. Tack för bra tips oxå.
I helgen ska vi plantera en bokhäck o massor av vita nävor, jättedaggkåpor o 5 doftschersminer.

Hoppas ni får en jättemysig helg.

Kramar från Betty !

Älfgärdet sa...

Tack för superfina beslag! Jag har satt in pengar åt dig nu :).
Visste väl att du var en allierad när det gäller Christian K ;).
Trevlig kväll!
//Madeleine

Skomakartummen sa...

*ler* ja... jag skrattar... vad gjorde man innan... satt och titta på tv, skillnaden är att nu har man datorn i famnen samtidigt.. Ångest ska man inte ha för det är onödigt, man uppdaterar när man hinner... och mossa ska jag nog hämta i morgon... *ler*

livet på utanäs sa...

Hej !
Du det där var bra... har du några sekunder över kan du ju kika in hos mig ...

MVH Susanne

Englagård sa...

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver, det är så på pricken:)

Jag hittade hit från Bläckhornet

kram Karina

Gagga sa...

Har bloggat mer 3 o 1/2 år. Bloggen är min. Bloggar när jag vill. Behöver inte ursäkta ev. paus. Din blogg är din, du bestämmer!!!!!

VILLA MOA sa...

Oj, vad du beskrev allt mitt i prick, känner verkligen igen mig helt i din resa med bloggandet.
- Jag är just mitt i den resan av frustration.

Tanken finns där ofta om det kanske är dags att lägga ner bloggen ett tag och bara njuta av andras. Eller göra något som inte behöver fotas eller visas upp och bli bedömt av mig eller andra. Då slipper jag ha prestations ångest när orken inte är där. Som den här veckan då man är super förkyld.

Kul att hitta dig via Inrega Du har jätte fin blogg och ett underbart fint hus!
Må så gott och njut lite glögg också!
Kram/Nettan