torsdag 7 augusti 2008

Ett Egnahem som växer...


Vårt hus är inget sekelskifteshus. Det är byggt på 30-talet, under tiden då "Egnahemmen" byggdes för fullt.

Folk skulle ha råd att ha ett eget boende. På landsbygden styckade man av små jordplättar från de större gårdarna, byggde ett litet hus, en ladugård, och så skulle folk kunna ha djur och odla lite till husbehov.

Vi köpte vårt hus 1991, och då var det endast något moderniserat. Jag ångrar idag att vi inte sparade mer av 30-tals detaljerna. Vi rev ut mycket, satte in nya fönster och isolerade.

Men en bra sak gjorde vi. Vi sparade de gamla fönstren i uthusen. Där har de stått och väntat. På att husfolket skulle bli lite klokare och ge dom en chans till...

Det krävdes förstås en del arbete. Men virket var otroligt fint. På trettiotalet använde man fortfarande det allra finaste kärnvirket till fönster. Och målade med linoljefärg. Plastfärgen kom senare. Här syns de gamla fönstren. Med hörnvinkel och äldre gångjärn. Omkittade med linoljekitt och målade med linoljefärg igen. Använder man linoljekitt är det lättare för den som vill renovera ännu en gång.

Dessa gamla fönster satte vi alltså in i den del som vi byggde ut 2003. Vårt Egnahem på drygt 90 kvadratmeter blev för litet, när vi fick barn nr 3. (Att de som bodde här när det byggdes hade 10 barn, känns ganska ofattbart idag...)

Det här är nygjorda fönster, med profiler från de gamla. Krysset är dock tillagt, eftersom vi ville ha lite annorlunda fönster i "entré-delen" som vi byggde ut fram på huset.
Okej. Jag fick ge mig. Vi hade inte råd att byta ut alla fönster. Här sitter de nya "moderna" fönstren kvar i en del av huset.
Färgsättningen på vårt hus är lånad från NÄRKE. Där har jag sett just den här färgkombinationen på gamla hus.

Jag är Värmlänning, men kommer från de östra delarna som gränsar till Närke. Tyckte det var okej att bryta det röd-vita lite!

Kulören på fönstren heter enligt NCS: S4010-G10Y. Det gråa S2502-Y. Dörren heter guldockra, och är ett rent jordpigment. (Denna kulör kan dock variera beroende på färgfabrikat). Fasaden är målad med "falu ljus". Som rödfärgen såg ut fram till 1960-talet.

Den linoljefärg som OVOLIN och Nyhems byggnadsvård säljer bryts enbart med jordpigment. Vi kan bryta efter ett NCS-nummer, åtminstone nästan alla kulörer. Rent postgult och signalrött blir svårt, eftersom vi enbart använder jordpigment, som ju är lite "dova".

PS. Namnet på bloggen är alltså "Mitt Egnahem", inte mitt egna hem, som ju låter lite egoistiskt. (Har sett att några länkat med det namnet)
-Mamma, det är väl inte bara ditt hem heller!? som en av grabbarna sa...

18 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Härligt inlägg! Och så vackra detaljer!
Har börjat måla två fotpallar med äggoljetemperan nu. Kommer att bli så fiiiiint:-)
Kommer väl nån bild frampå... kan jag tro.-)
Kram Sussie

Solsjö - Under en vind sa...

Ert hus är sååå fint, sitter och bara njuter av alla fina detaljer!

Kram!

My White Cottage sa...

Tack för titten hos mig! Vilket underbart fint hus ni har!!! Gillar era fönster skarpt... Hit kommer jag snart tillbaka! :)

Kram från Jenny

Kallholmen sa...

Jag älskar er utbyggnad och alla fina fönster. Både gamla och nya. På vårt hus har vi ett riktigt sjuttitalspanorama fönster som verkligen inte passar in med det ger så mycket ljus in i huset och en underbar utsikt så vi gillar det på nåt sätt ändå.
Carolina

Målargården sa...

Kul att se närbilder på huset. Hoppas firman gått bra i sommar, var själv förbi Gysinge idag ( som ju ligger ok för oss när man är påväg till IKEA). Köpte takfärg till vardagsrummet. Matt vit oljefärg, har den i sovrummet och blev totalt kär i resultatet.
Skulle vara jätteroligt att prova på att renovera upp någon av ladorna eller stallet helt i byggnadsvårds-anda. Svårt kanske men det blir fint sen./ Kram Eva-Mari

♥ Pia... sa...

Å så roligt det är när du skriver så där utförligt..gillar det skarpt..med koder på färg och allt:)..historia runt boende är också väldigt roligt att få ta del av..sorglit nog kan jag själv inte ge nåt sånt om mitt hus..jo om vår familj..:)..men just det där gamla..som tröst åt mej själv hihi.. ..så använder jag mej av mina föräldrars hus(mitt barndomshus:) när jag vill ha lite nostalgi och historia...jappp då var det snart fredag då...oh sista dagen på min låååånga semester..suck..måndag då börjar jag slita och släpa ..mej till jobbet igen..två minuters gångväg:)...ha de..PIA

Hej sa...

Hej, jag brukar titta in här ibland.

Härligt att ni satte in de gamla fönstrena igen. Vi har själv ett hus som är byggt på 30-talet så jag har renoverat många fönster... och virket är som du säger fantastiskt. Går inte få tag i bättre idag och linoljekitt är bäst : )

Viola sa...

Hejsan, tänk att man fortfarande hittar nya vackra blogar, så roligt. Du bor i ett underbat hus som jag kommer nu att följa. Hittade dig hos granne med Selma. Titta gärna in om du har tid. Ha en bra dag, Viola

hemtrevnad marie sa...

Synd att jag inte visste om det att du kan bryta linoljefärgen efter NCS nummer...vi beställde ju förra året linoljefärg från Gysinge och jag fick tala med någon ang. färgbrytning....vi hade ju köpt en grön ytterdörr som var en utställningsdörr , till ett väldigt bra pris...därför ville vi måla fönstefodrena i den gröna kulören för att ta upp dörrfärgen, så jag gav dem NCS numret och fick då en brytningsanvisning...nu blev det ju inte så vi hann med målning förra året så vi testade nu...färgen var sååå långt ifrån den på dörren som tänkas kan!
Supertrist!!
Ändå ifrågasatte jag att de anvisade oxidgrön då jag tyckte dörren var mer gräsgrön alltså mer åt kromoxidgrönt...men det skulle va oxidgrönt spädd med lite vitt och liiiite grönjord...det blev alltså en mörkt dyster militärtältsgrön!
Nä, jag skulle ha beställt hos dig om jag vetat!
Men förhoppningavis går det bättre nästa gång , de lovade skicka en kromoxidgrön, så vi får se .....
Era fönster är såå fina... hade typ den gröna kulören på vårt gamla hus...en färg som var gjord i värmland nånstans...fast vi hade ljusgrå foder...kul att du nämner Närke för jag vet att jag såg ett torp i Närke i Hus & Hem som hade den gröna på fönsterbågar då vi målade vårt gamla hus!
Kram

Mrs Small Town sa...

Vilken härlig blogg du har!

Jag hittade hit när jag sökte på "renovering av gamla hus". Jag älskar att ni tagit er tid och lagt ned många extra timmar av jobb för att renovera av de gamla fönstren.

Vi har hållit på och renoverat vårat 100år gamla hus i nästan 10 år nu, så jag vet vilken TID allt tar... Fantastiskt kul jobb, men tidskrävande.

Tack för titten jag kommer gärna tillbaka.
/mvh
Sara Small Tonw

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vilken tur att jag hittade din sida. Jättefint hus. Vi ska bygga och har tänkt att göra en glasveranda plus överdel en sådan som ni har kul att se hur fint det blir. Vårt hus är oxå målat med linoljefärg och vill nog ha det på nästa hus med, tycker det är en kanonfärg.
Må så gott Marie

Anonym sa...

Vilket härligt hus. Så många vackra detaljer. Ska kika vidare i din fina blogg.
Kram

Vända blad sa...

Fint med färgkombinationen! Kul att veta lite hisoria kring ert hus, jag har tyvärr läst slarvigt och givetvis länkat fel...ska ändra det bums!
Kram Maria

Fredrika sa...

HEj, vilket fint hus ni har. Såå fina detaljer!
/Fredrika

Bergagårdens Lina sa...

Det är så roligt att få veta hur ni gjort och tänkt med ert vackra hus!

Kan man beställa äggoljetempera via dig eller måste man komma till din butik? Eller tycker du att det är värt att prova att tillverka egen färg?

Jag skrapade bort all färg på det lilla bordet. Den satt väldigt dåligt, och ramlade i princip av...

Elzie sa...

Oops! Tror jag känner mig lite skyldig där. Ska genast ändra det *s*.
Vilka vackra fönster. Gillar dom där kryssen på "gamla" fönster.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Mjuka sa...

SÅ fint ert hus er. Vilken tur att du sparade de gamla fönsterna i uthuset. Härligt!! Tänk om man kunde få ha gamla fönster i vårt tråkiga bostadsrätts radhus " fniss"
Ha en fin dag
kramar M

Annika sa...

Hej hej!!!! virrpannan har äntligen bestämt sig... vi behöver 3 st porslinsfästen för tak... hoppas jag int eär för sent ute... Kram Annika