tisdag 29 juli 2008

Linolja!


Linoljefärg omges av många vanföreställningar...


Torkar långsamt. För dyr.


-Vad ska du ha tåcke´ dre´t för? Har jag fått höra MÅNGA gånger i den lokala färgaffären...


För 10-15 år sedan fick jag åka långt för att handla linoljefärg. Idag kan man köpa linoljefärg i nästan vilken färgaffär som helst. Men burkarna kan vara svåra att hitta. Längst in. Lite undanskymda står dom. Och ofta vill man hellre sälja någon annan färg till Dig.


Linoljan har förmågan att tränga in i träet. Inte bara lägga sig som en hinna utanpå.


Den flagar inte. Den vittrar istället långsamt. Vill man skjuta upp underhållet (om man nu har något bättre för sig...) kan man stryka på linolja över den gamla färgen och binda pigmenten igen. Då står fönstren sig ett tag till.


Visst, den torkar inte på tre timmar. En linoljefärg av god kvalitet torkar på ett dygn. ETT DYGN, det är alldeles lagom. Man orkar inte hur mycket målning som helst på en dag!


Dyr!? Den är mycket drygare än "vanlig" färg. Räcker alltså längre. Så literpriset räknat på ett annat sätt, blir billigare. Och så är den miljövänlig!
För både hus och människa.

9 kommentarer:

Älfgärdet sa...

Ha, ha, ha! Jag har hört liknande uttalanden oräkneliga gånger jag med :D. Att de inte fattar va?;)
En gång linolja - alltid linolja.

//Madeleine

Lilla huset på prärien sa...

Hej!!

Jaaa - jag är precis nyfrälst faktiskt. Köpte min första burk hos byggnadsvården idag och har precis målat färdigt ett bord. Vad dryyyyyg den är och det blir sååååå fint. Det kändes helt annorlunda att måla med linoljefärgen än med den andra jag målat med tidigare. Nu blir det nog ingen annan färg för mig minsann *ler*

Kram Jenny

Karin Lindström sa...

Hej!
Hoppas allt är bra med dig. Jag är lite nyfiken på hur det går med ditt företag!
Jag har ju målat allr i vårt hus med linoljefärg under en dryg 10 års period, och är verkligen nöjd. Speciellt fönster och utemöbler.
Kommer snart tillbaka och hälsar på!
Många kramar
Karin

Kristin sa...

Hej hej! Ja, du var ju lite gladare i linoljefärgen...! :-) Jag undrar om det skiljer på fabrikatet? Vi har haft Uuolatuotes färg (en finsk tillverkare). Jag stryker jättetunna lager men ändå så har färgen flagat efter en säsong på en utesoffa (målade med färg för utomhusbruk, och jag tycker jag följde till punkt ohc pricka hur man ska göra). Vi hade också köksstolar målade av ett "proffs" men de släppte stora flagor efter typ bara ett halvår. Tror inte jag har tur med den färgen helt enkelt... men jag håller med dig om att den är dryg och att det blir jättefint när man målar med den. Typ bara inte hos mig *fniss*

Hoppas allt är bra och att det går bra med butiken!!! :-)

Kram Kristin

Granne med Selma sa...

Gillar att ni har smala läkt på huset :-)
Ibland ser man hur husen förstörs med breda plankor...
När det inte är så varmt ska jag måla pallarna. Just nu orkar jag inte *puh*
Kram Sussie

♥ Pia... sa...

Hej...jo du jag är en som oxå gillar linoljefärgen..men som sagt..det är inte alla i familjen som gillar den(läs mannen:)så jag kan inte måla ALLT med den...men skulle ...har du öppet till veckan ?..funderar forfarande på möblen i köket..tar med mej en stol och kommer...kram...PIA

Mjuka sa...

Nu har vi iingen egen kåk, men jag skulle absolut välja linolja
kram M

Lundagård sa...

Linoljefärg skall det vara! :)
Intressant också att jämföra olika fabrikat. Uula som nämndes är vi inte så förtjusta i mer fast vi har målat med det en hel del.

Gammaldagstorg är en marknad där alla torgförsäljare har klätt sig i gammaldgas kläder och inget plast får synas osv. riktigt kul!
Skall väl nog snart visa lite mer saker bara jag kommer mig för att fotografera.

Bergagårdens Lina sa...

Du har fått en liten utmärkelse inne hos mig!

Ha det bra!