fredag 18 juli 2008

Arla morgonstund...

04.00 börjar dom. Lite morgonhesa. Lite målbrotts-trevande. Den ena högre än den andra. Sedan kommer de igång på allvar. Den ena tar vid där den andra slutar. Högre och högre.

Och jag kan INTE sova!

Det är inte bygdens "pubbe-ungar" jag pratar om. Utan våra egna ungtuppar...

Mycket märkligt. Det händer nästan varje gång. Naturen har sina egna lagar. Av 10 kycklingar blir det nästan alltid 7-8 TUPPAR. Och hur vackra och sköngalande de än är, så är det ju inte tuppar man vill ha i en hönsgård. De levererar inga ägg.



Så vilken dag som helst så har de galt för sista gången. Se så vackra de är.
Men, det finns bara plats för EN tupp i en hönsgård.

Och är det inte typiskt. Alla barnen är på KK. Ja, alltså "Kusin-Kollo" (myntat av 7-åringen).
Alla åtta kusinerna träffas hos farmor och farfar en vecka varje sommar. Årets höjdpunkt enligt barnen.

Och rätt skönt för föräldrarna, som alltså kunde få till exempel SOVMORGON.
Om det nu inte vore för ungtupparna...


Här ett påbörjat projekt som man absolut skulle få tid till, nu när barnen inte är hemma. En liten mini-uppfräschning av köket. Men börjar man i en ände så blir projektet plötsligt större än man tänkt sig. Skulle måla golvet. Men då MÅSTE jag bara måla taket först. Och hua, vad spiskåpan ser rent ut sagt SKITIG ut mot ett vitt tak. Ja då måste man...

Så projektet blev stort till slut. Är inte färdig än...

PS. Vill någon därute ha en tupp? De är billiga idag.

18 kommentarer:

Annika sa...

Hejsan!!! eller kanska man ska säga kuckeliku!!!! Klarar mig tyvärr utan tupp.... Grannarna skulle nog inte bli så glada av en morgonserenad...HiHI :) Kul med köket o jag käner igem detta med att det alltid hänger med nåt man inte riktigt räknat med... Väntar på färdigbilder.... golvet målat... vitt eller???? Ha det gôtt.... Kram Annika

Gårdsromantik sa...

Så vackra skränisarna var.
Här väcktas man av en moppe utan ljudämpare i natt och på morgonen smällde ett skott. Vad håller folk på med egentligen. Så en ungtupp skulle nog passa in här.
Men det får nog vara.

Så vackra tapeterna från Gysinge är.

Kram Maud

Tvert-om-tanten sa...

Ha, ha... Komt til å tenke på Pettson og Findus og den galende hanen de engang hadde... Må være skikkelig ergelig å våkne av galing når barna er borte og man kan sove...

God helg :-)

Klem

Anonym sa...

Hej!
Jag som har drömt om höns i flera år!! Men kanske bara värpande hönor då, och ingen tupp, hihi.
Det ser jättefint ut i ditt kök!!

Millas hem sa...

Skrattade gott när du beskrev ungtupparna, den beskrivningen hade lätt passat in på vilken trött "målbrottsindivid" som helst!
Nej tack ingen tupp, även om de är billiga :)...har två tonåringar...it´s enough!!!

Kram Camilla

Älfgärdet sa...

Nu har jag skurat! :D
4 rum som nu doftar underbart. Varje gång tänker jag att jag borde göra det oftare för just doften...

Madicken sa...

Hejsan!

Ha ha! Jag känner igen det där med målbrottstuppar! Svärföräldrarna bor granngårds och har ett par stycken... det låter verkligen komiskt! =o)

Vilket fint hem du har!
Kramis!

Unknown sa...

Jaa tänk om jag skulle ta hit en tupp. Mitt i stan! Det skulle nog grannarna gilla... NOT! *fniss* Då skulle dom förmodligen VETA att jag faktiskt ÄR galen inte bara tro... Men frestande är det ju onekligen.

Så fint det blir i köket! Riktigt så där rustikt hemtrevligt som bara ett sånt kök kan vara. Saknar mitt kök i gamla Norsidan....
*avis på dig*

Ha det gott.
Kram Vero

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fina tuppar men nej tack, ingen tupp, jag nöjer mej med mina får och katt: ) Så läcker den kåpan ser ut att vara och gammeldags fin tapet! Sommarhälsn fr Dalarna.

Granne med Selma sa...

hej!
Tänk att imorgon ses vi! Ska bli så kul! *längtar*

Om du har möjlighet att ta med en brun tupp (om du har nån) så skulle jag bli jätteglad. Jag köper en av dig. Vår behöver bytas ut annars lär det bli inavel...
Kram Sussie

Annika sa...

Hörde där på byggda att det dra ihop sä te kafferep för däg åg... å töppe ska ru ha mä dä og... ojoj... Men du ett littet tips sô här frå en söm ha vöre.... ta en kjole mä vi resår för kakera slank ner sö lätt sö lätt... dä kan lätt bli litt lett o sette... Ha dä gôtt o häls mä rä... Annika

Annika sa...

HiHi Såg du hadde vôre när mäg när jä va hos däg.... Vesst ska jä komme o drecke nåe men dä får bli nö ane än kaffe.... dä blaske kan jä itte mä....(feck saft hos Selma jä serru) men dä tör jä nästan itte tale ôm... Annika

Millas hem sa...

Hej igen!
Tack för att du tittade in hos mig!
Elementskydd?!! Du måste blandat ihop mig med ngn! :)
Har inga elementskydd, gillar mina gamla element!
Kram Camilla

Betty sa...

Jasså du , de för verkligen ett sån´t oväsen. Vill oxå gärna ha hönor men de får nog klara sig utan tuppen isåfall.
Tapeten i ditt kök tycker jag är så vacker.

Kram från Betty

Gårdsromantik sa...

Hallå där igen!

Du frågade om bloggbutiken. det blir väl inte så mycket beställningar att skicka men det är bra för kunderna som besöker mig - så vet dom vad jag har hemma. Hinner inte med en riktig webbutik - det säljer nog mer.

Hälsningar Maud

♥ Pia... sa...

Nej du ..bevare mej väl..inte en tupp här i min trädgård..då flyttar grannarna..:)..ska bli spännande att se hur din renovering blir....kommer och tittar på färg snart..det är bre för vart just nu:)...hade ni mysigt hos granne i sunne? skuull tro de..för det var en sååå mysig och trevlig familj..var i sunne nu i kväll ..nästan så bilen körde dit igen...får väl snart höra en rapport från dej ..hur allt var.....PIA

Kristin sa...

Hej du! Jag trodde inte det var tuppar som var problemet... här hos oss är det råbockar som skriker sig hesa på nätterna och det är också en källa till irritation!!! Så jag trodde du också var drabbad av det ;-)

Ja du, komma på idiotiska projekt när man redan har häcken full är jag en mästare på. Nu vill jag måla om i köket, från vaniljgula luckor till ljust, pärlgrått. Det kommer inte bli av, för vi har LIIIIITE annat som kommer före... men är tanken väckt så går man ju och funderar på det ändå. Suck. Det är väl i-landsproblem ;-)

Ha det så bra!
Kram KRistin

Unknown sa...

Jaaa tur är väl att man så lätt glömmer sånt som är jobbigt, annars skulle jag aldrig bli klar med något. :)

Jag är glad över att jag har min lilla stuga där jag drar mig tillbaka och gör sånt som är roligt (som att måla tak... eller då inte)
Jag beundrar verkligen ditt vackra hus. Det är något visst med gamla gedigna hus av den sorten.

Ha det gott.
Kram Vero