tisdag 6 maj 2008

Husmorsblogg? Kakrecept och tvättstugefunderingar

"Hus kan knäcka en..."

Det har jag sagt av och till i många år. Även om inredning och renovering är mitt största intresse, så är det i sanningens namn -SLITSAMT.

Hur många känner ni inte som renoverar? Alla gör det. Och det är ju så roligt, kul, inspirerande, kämpigt, stentufft, skitjobbigt och alldeles underbart. Och sedan är det ju när barnen är små som man behöver större utrymme- därför idiotrenoverar de flesta småbarnsföräldrar jag känner.

Samtidigt som vi ska hinna träna, förverkliga oss själva och göra karriär! Haha,

Ibland kan jag drömma mardrömmar om att mina barn inte kommer minnas något annat än byggdamm, målarfärgsburkar och ofärdiga projekt av sin barndom. Det lär jag väl få veta en dag!

Slutgnällt. Vet ni vad mina duktiga grabbar gjorde i lördags medan deras mamma stod och - MÅLADE tvättstugan?


De här underbart goda och alldeles beroendeframkallande chokladkolakakorna. För att vara på den säkra sidan TREDUBBLADE de receptet;

100 g äkta smör

1 dl socker+ 2 msk ljus sirap

2 msk kakao
2 dl vetemjöl

0.5 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

Lite räknande blev det, innan de blandade smör, socker och sirap i matberedaren. Mjöl, kakao, vaniljsocker och bikarbonat blandas för sig, och blandas sedan i smör-sockret. Sedan delade de degen i två (sex om ni tredubblar) delar. Rullas ut till längder, plattas till och räfflas med gaffel. Gräddas i 175 grader i ca 13 min... Dela när de svalnat!

Kakfest blev det!

Den vackra assietten har en favoritkeramiker gjort; Ulla Nilsson. Hennes keramik finns på Arvika konsthantverk (Sveriges finaste hantverksbutik?) och även på Blås & Knåda i Stockholm

Bilden överst var en liten kiktvättstugeprojektet som mamman i familjen sliter med.

11 kommentarer:

hemtrevnad marie sa...

De kakorna ser smarriga ut...de får jag nog ta och härma.....För inte blir det nog mina pojkar som gör det! De gossarna är aldrig inomhus.....
Tvättstugan ser ut att bli väldigt fin!
kramis

Älfgärdet sa...

Åh så fin den är porslinshållaren! Vill ha!!!

Gårdsromantik sa...

Härligt att de tredubblade receptet - mamma är en chokoman förståss!

Kram Maud

Målargården sa...

Åh, så sant du talar. Tänk så många gånger jag tänkt likadant. Räknade presis i helgen ut att det är 10 år sedan vi rev vårt förra vardagsrum och blev utan soffa att sitta och mysa i. Nu var vi och köpte en i helgen...fatta! 10 år utan tv-soffa. Dottern som är 11 kan omöjligt veta att detta hus en gång i tiden verkligen hade ett vardagsrum!! Fast det blir bra när det är klart.
Själv stod jag och skottade ut 30 år gammalt spannmål ur vår stora lada som det skall hållas fest i till midsommar...råttorna hade ett underbart lyxhotell där mat verkligen inte fattades, det märktes både på lukt, spårlämningar och damm. Host, Host. Det kommer att gå åt många flaskor såpa i högtryckstvätten för att få bort den lukten.
Gulliga barn du har som bakar till dig. Mina hjälpte faktiskt till fast på utsidan av väggarna där det var dammfritt. / Kram Eva-Mari

Karin Lindström sa...

Åh, jag förstår precis. Det värsta är att man blir ju aldrig riktigt klar för efter ett antal år måste man ju börja om igen. Vårt hus blev precis klart sommaren innan vår åttaåring föddes, men efter det har vi byggt till och renoverat i omgångar. Nu är det snart dags igen för kök och badrum. Det blir ju en livstil, att bevara sitt gamla hus.

Härligt med kakorna, vilka duktiga pojkar du har.

Ha en fortsatt bra vecka och tvättstugan ser ut att bli så fin!!
kramar
Karin

Tvert-om-tanten sa...

Tenk å få servert nybakt sjokoladekake av guttene sine, da! Kjenner meg igjen i tankene rundt barn og oppussing. Nå har vi bodd i kaos i ett år, og ting tar myyye lengre tid enn man tror når man begynner... Får dårlig samvittighet når jeg prioriterer maling istedet for barna og motsatt... Vil bli ferdig slik at vi kan få mer tid sammen igjen!

Sara sa...

Åh, visst är det en fröjd att måla furu vitt! Jag ska ta mig an vår otroligt fula furutrapp någon dag när farmor har tid att passa barnen. Den ska få bli vit och fin, möjligtvis att trappsegen blir svarta. Sara

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka duktiga barn du har som bakar!? Jag kan knappt baka och hade inte fått till så fina kakor, goda lät de också! Tja, renovering är inte min starka sida. Heller. Men gillar när det blir gjort så klart: )Är med för att måla pyttelite och dona och arrangera istället: ) ! Mari.

Bergagårdens Lina sa...

Håller helt med dig, jag tror att man måste ta renoveringen i perioder och inte tvinga sig när man inte har lust. Efter vårt stallprojekt som innebar tio månader av ganska hårt fysiskt arbete alla kvällar och helger så var jag väldigt trött. Jag har egentligen fortfarande inte fått tillbaka den renoveringsenergi som jag hade i början...


Men din tvättstuga blir helt underbar! Du skulle se min, den är så minimal och full med allt möjligt att du skulle bli helt chockad :)

Svar: Jepp, knopparna är från IKEA, men i efterhand har jag sett jättefina på Indiska som jag också skulle vilja ha...

Broarne sa...

Hej
Otroligt vackert fat, keramik har blivit lite sett över axeln ett tag jag hoppas att trenden vänder. Jag har en god vän som varit Keramiker i hela sitt liv ( hon är 50 nu ) och nu har det plötsligt börjat gå sämre med försäljningen.
AM

Anonym sa...

guud FANTASTISKA kakor! mer sånt åt folket!