fredag 25 april 2008

Sinne för färg!


Ibland for jag vägen förbi det här huset. Jag la genast märke till det. Riktigt ljus falufärg, skiffertak, en grå glasveranda. Så snyggt, så vackert. Huset låg en bit upp i skogen och syntes inte alls så länge från vägen, men jag vred alltid huvudet av mig för att få en liiten skymt...

Nu ville ödet (!) så att jag skulle bli bjuden just till det här huset-
På STORKOK!
Men inte vilket storkok som helst, utan - RÖDFÄRGSKOK!
Bredvid huset rinner en bäck. Där eldades det, och i en stor tunna blandades; Röd slamfärg, recept:

50 liter vatten (kokas upp på öppen eld)

2 kg järnvitriol (töm i o lös upp i det kokande vattnet)

2-2,5 kg rågmjöl (vi använde ekologisk rågsikt)

som vispas ut i lite vatten först, för att undvika klumpar (Precis som när man reder en sås...)

Slutligen tillsätts rödfärgspigment, vi använde Falu ljus, 8 kg. Färgen ska sedan koka ytterligare ca fyra timmar. Rör om då och då.
När rödfärgen kokade smög jag förstås runt med min kamera. Kolla bara vilka fina detaljer...

När verandan skulle bli glasveranda, kollade man upp vad som förr utmärkte verandorna i den här delen av Värmland. Ofta var verandorna målade i en avvikande och gärna ljusare färg än själva huset. Glasverandan har liggande panel och målad i linoljefärg bruten med grön umbra (blir en varmgrå nyans). Fönsterfodren på den röda fasaden är målade i samma grå nyans.

Man har också använt sig av färgat glas i många olika kulörer. Här kommer glasverandans gröna fönster tillbaka i den oxidgröna dörren, målad med äggoljetempera.

Här är ett annat litet fönster som har en gul mittenruta. Här syns också den gråvita "dekorbrädan" som går runt huset. Förr var den ofta rikt utsirad. Här en egen variant, målad i ett gråvitt rutmönster. Denna detalj var jättesnygg!

Jag frågade faktiskt innan, och jag var välkommen att fotografera även inomhus. Kom in och bered Er på en uppfiskande FÄRGINJEKTION...

Taket i glasverandan är målat i en härligt karamellgrön nyans!


På verandan står denna soffa, med ett färgglatt lapptäcke.

Ena rummet hade en jättehärlig "olivgrön" nyans på väggarna. Och till detta en knalligt blå bård som kontrast. Jättevacker konst fanns överallt. Så där härligt "bohemchict" som man bara ser på bild...

Och köket var en härlig och oväntad blandning av knallblått och grönt.
T.om insidan av köksskåpen var fint dekorerade. Och JO, huset ägarinna är förstås konstnär...


Trädgården var lika vacker som resten av huset!

Jag gick härifrån helt upprymd och ... INSPIRERAD!

Hem till min egen GRÅA värld...

12 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Vilket läckert hus! Vilken snickarglädje!

Jag har utmanat dig om du vill vara med! Visa ditt bästa, sämsta och senaste inköp!

Gårdsromantik sa...

Men vilken vacker husvisning du bjuder på!
Visst är det vackert med ljus falu rödfärg!
Glasverandan var verkligen fin - men din egen går inte av för hackor heller!

Kram Maud

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Åå så spännande...såååå vackert hus..bara ääälskar fönstrena ju!!!!

Kram Millan!!
Ha en trevlig Söndag!!

♥Linda♥ sa...

Hejsan hoppsan!
VILKET HUS!!! Fantastiskt! Man blir bedårad!
Kul att du fick komma dit och testa på färgkok, det är ju inte alla förunnat att få testa på det...
Ha en skön vecka! Kram/Linda

♥ Pia... sa...

åhhh vilket hus..undrar vart du varit?...försöker komma på var detta huset kan vara..men är inte säker..gissar på köla eller koppom;:)vad spännade att få vara med på sånt storkok...du verkar väldigt duktig på färg...ha de ...PIA

hemtrevnad marie sa...

Sickna härliga färger du bjuder på idag!!
Tänk att du fick komma till ett sånt vackert ställe och koka färg!
Den ljusa rödfärgen är verkligen snygg....
Jag har köpt oxidgrön linoljefärg till våra foder, är väldigt sugen på att måla....
Tänk du, vårt hus hade skiffertak och glasveranda...nu är det bara eternit i funkisstil, utan veranda....suck!
Kram på dig!

8 hektar sa...

Rödfärgskok, underbart! Har läst runt på din blogg, härliga bilder och superfint hus med fina detaljer! Även jag älskar äggoljetempera och linoljefärg!

Ha en härlig dag!

/Cia

Karin Lindström sa...

Vilken härlig inspiration, jag förstår att du känner dig upprymd. Visst är det härligt att vara hos någon som man känner så hos och det är underbart med alla färger, kanske speciellt om man inte har så själv.
Tack för härliga bilder!
Vårhälsningar
Karin

A home far away sa...

Wow vilket fint hus! Falu rödfärg är vackert.

Kram från Singapore

Anonym sa...

Underbart hus!!!Tack för visningen!

Tvert-om-tanten sa...

Å, så heldig du var som fikk komme inn i et hus du har beundret lenge! Tenk om man kunne få oppleve det med alle vakre hus man ser og ser på nesten til øynene triller ut av hodet på en... Jeg liker også den litt bohemaktige stilen! En god venninne av meg har et bohemaktig hjem, blir alltid full av inspirasjon når jeg har besøkt henne! Å gå rundt i hennes hjem er nesten som en skattejakt, hele tiden oppdager man noe spennende...

Målargården sa...

Vilket jättevackert hus du visar. Kanske i färgigaste laget för mig i köket men resten var jättefint. Ditt gråa är ju inte "grått" i den bemärkelsen utan mycket smakfullt och vackert så du skall vara mycket stolt och glad över ditt vackra hus. Glad vår på dig/ Eva-Mari i Målargården