lördag 5 april 2008

Kom in!



Välkommen in i vår hall. Så här blev soffan som jag lovade visa!




Det som har varit ett oöverstigligt projekt i många år tog ca, TRE dagar. Jag slipade lite lätt. Lät den återstående färgen sitta kvar. Målade tre gånger med äggoljetempera. Ljusgrå på själva soffan (ung. 20 % grön umbra). Oxidsvart på själva locket. Och idén fick jag när jag såg Bergagårdens Linas renoverade stol. Hon lämnade "färgspår" till eftervärlden... Jättesmart! Gör inte för mycket!


Stor kudde från Klässbols linneväveri. Långsmal kudde sydd av Vän:). Tyget från Häggåstrand.




Mitt emot soffan står detta sideboard från IKEA. Tror det är gjort i björk. Målat med ljusgrå linoljefärg. Förvaring från IKEA. Trälådorna är superbra att ha precis innanför dörren. För mobiltelefoner, måste-ha-småsaker, laddare, nycklar... Gammal korg, för vantar och annat.




När man kommer in hos oss kommer man ganska "rakt" in i vardagsrummet. Det är svårt att få med på bild, men planlösningen är ganska öppen. För att skärma av ytterkläderna lite, byggde vi en liten "vägg".




På framsidan av "väggbiten" finns plats för en spegel. Tillverkad av ett gammalt fönster. Ljushållare från Gysinge.



Bakom väggen har vi byggt en liten hylla med krokar.



Stora krokar från Gysinge, små i samma stil från Eskilstuna kulturbeslag.


Har ärvt flera fina krokar efter min morfar. Det syns inte så bra kanske, men de är jättefint formade. Sådana krokar görs inte idag! Här kan man också se vad FULT det är att fästa gamla fina saker med STJÄRNSKRUV. Usch...



Taket i hallen är slätspont målad med Gysinges matta linoljefärg. Ser ut och känns som limfärg. Spiken syns inte så bra här, men de är gammal handsmidd spik från ett gammalt kyrktak! Taklisten är tagen från en gammal modell. Enkel, snedställd, hyvlad bräda med avfasad kant.



Här syns golvsockeln målad i linoljefärg (NCS; 2502-Y). Mattor från IKEA. De passade så bra i färgskalan. Tycker INTE om fransar, så jag klippte av dem och kantade mattan med ett svart bomullsband.


Precis innanför dörren ligger svarta skifferplattor. Hade bestämt oss för ett "oäkta" skiffergolv från Höganäs, när jag fann detta i äkta skiffer från Skåne. Dessutom mycket billigare än det oäkta...
Golvet är grangolv från en lokal såg här i närheten. Vi har inte slipat golvet. Bara såpskurat det med kallt vatten och linoljesåpa. Det är det absolut mest lättskötta golvet vi har! (Har också oljade med vitt pigment).
Det här var vår hall. Kul att du tittade in!

30 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Så fint! Precis så har jag också tänkt vad gäller golvet i hallen! Svart skiffer och såpskurat golv! Väldigt snyggt!!

(och tack för omnämnandet!)

Ha en bra dag!

/Lina

Älfgärdet sa...

Underbart vackert! Mattorna med svart bandkant - helt i min smak. Är också allergisk mot stjärnskruv...men ibland får man ju ta det i väntan på att hitta spårskruv. Tycker att svart linoljefärg torkar vansinnigt långsamt, har använt mig av kimrök & bensvart (+ xerotin). Är oxidsvart snabbare??? Soffan är superfin, skulle göra sig bra i mitt kök...!

Linnestinalund sa...

Gillar verkligen din inspirerande blogg! Det är många inlägg jag tänkt kommentera.. men det är ju ofta något barn som avbryter så det blir inte av!
Pärlplattsinlägget gjorde att vi också köpte en hel pärlsats och det har byggts ivrigt, allt från grävmaskiner till monster:)
Och det där med trendigt lantliv ja... verkligen, jag älskar lantlivs sätt att presentera allt det vackra och ge oss mycket att drömma om, men det är ju rätt mycket drömmar och verkligheten är helt annorlunda...(fniss, om man tänker på modellerna i gårdsarbete) de som lever i verkligheten vet och de som ännu bara drömmer kanske mår lika så bra av att inte veta! Skulle ju aldrig byta bort lantlivet mot något annat, fast det är en hel del arbete så ger det så mycket mer tillbaka.
Härliga highland biffdjur ni har, visst är de era? Älskar dem, vi hade också biffkor när jag var liten och min syster har massor men själva har vi inga djur.
NCS färger har vi jo och den gråa 2502-Y är jättefin! Det är väldigt nära den varmgrå ottossons som jag gillar bäst.

Gårdsromantik sa...

Vilket vackert hus ni har! Spöjsen med kryss vill jag ha - har ni gjort dem själv? Dörrana i ockra var också jättefina.
Gillar allt!

Kram Maud

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket ögongodis!!! Soffan är såå fin och er hall så mysig! Ha en fortsatt skön helg, kram!

Målargården sa...

Hej Hopp! Tack för titten! Ser att vi har mycket lika smak vad gäller färger och inredning. MYCKET smakfull hall måste jag bara säga, soffan blev superfin och kryss spröjs på fönster gillar ju vi också! Medans mannen drar el-rör i väggar och golv i vardagsrummet sliter jag med den gamla spannmålsladan som skall agera festlokal i sommar. Skitigt och dammigt och fullt i både skräp och härliga gamla grejor! Kram Eva-Mari i Målargården

Philura sa...

Så fin hall du har. Så himla fint med grått på insidan av fönstrerna och fönsterfoder. Soffan är ursnygg.

hemtrevnad marie sa...

soffan blev så himla fin!!!
Ja, hela hallen är fantastisk!!
Kraaam

Gårdsromantik sa...

Hej igen!

Går det bra att jag lägger till dig som favorit på min blogg?
Håller själv på att flytta en gammal timrad gård och vill ha en lista med likasinnade!

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Vad dum jag är - klart att jag vet att du menar Egnahem - maken har jobbat som byggnadsinventerare tidigare - blev bara skrivfel.
Rättar genast till det.

Kram Maud

Flickan på landet sa...

Vilken fin soffa och fint hus :-)

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj så mycket vackert i ett o samma inlägg! Soffan blev ju otroligt fin!! Vilken fin hall ni har med och hyllan med krokar, snyggt! Trasmattor älskar jag! Vilket helt bedårande litet lamm, en goding! Mari.

♥ Pia... sa...

Hallo hallo...var nånstans har jag varit då som inte har sett dennna bloggen:)..vi bor ju nästan grannar...eller grannar och grannar..iallafall västvärmland?..Fick se ditt namn hos hem t gårn...så nu har jag kollat ALLT du skrivit ..så mycket fint du har alla dessa vackra bilder på saker och ting..du beskriver så fint och det är jättebra tycker jag när det skriv vilka koder och nyanser det ör på färgen..såg en bild på äggkorgen..lika fårskinn och klässbolskuddar:) som jag har ser jag..gillar oxå den där gråafärgen ..men blandat med vitt OCH svart..lite engelskrött...så blir allt som man vill ha det..nu bor jag inte i nåt gammalt hus tyvärr..min dröm är det ...men det förblir nog dröm...ssoffan diun var otroligt fin...på återseende..länkar om det är ok...PIA

Cia sa...

Fräscht och fint i er hall! Har ni inga ytterkläder hängande på krokarna;)? Vår hall är överfull med både vinter- och vårjackor just nu, men jag får väl nog börja plocka undan vinterkläderna, hoppas jag. Gillar verkligen de varma grå färgerna som ni har!

Elzie sa...

Vilken underbar soffa. Härligt när man har platsen för en sån. Här ska det bli en liten en i köket - när jag väl hittar den *s*.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Vända blad sa...

Vilken jättefin hall och en väldigt fin blogg! Vi har en liknande soffa som vi gjorde iordning i somras, den står nu i vårt kök. Fin blev den, men det var ganska mycket slit...
Mysigt med djuren ni har!
Hälsningar Maria

LantlivsAnette sa...

Hej !
Tack för den fina kommentaren hos mig..jag blev så glad..
Jisses vilken fin hall ni har..vad härligt att kliva in där , både som gäst och för er som bor där..soffan blev jättefin !! Vad du är duktig på att måla,så där gammeldags..
Ha det så bra Kram Anette

Annika sa...

Hittade dig via Vardagsrummet. Kul med "grannar" Är det 2mil väst eller 2 mil öst om Arvika. Jag bor västerut själv. Vad snyggt Ni har det fina färger o tyger. Nu ska jag lusläsa hela bloggen. Ha en bra vecka. Annika

Maria renoverar sa...

Hej!
Vilka underbara bilder. Hallen är verkligen jättefin. Och jag blir verkligen inspirerad av dina bilder. Min hall såg bedrövlig ut när vi köpte vårt hus. Jag har renoverat den nu och kommer lägga upp bilder på den inom kort.
Hälsningar MARIA

"M" sa...

Vilket jättefint hem du har å en mysig blogg jag gillar....kram

Karin Lindström sa...

Hej!
Tack för inbjudan, det ser verkligen underbart ut hos er!
Soffan blev så fin, och vad skönt när den blev klar!!
Härliga färger och vackra detaljer i ert hus, det är verkligen genomtänkt.
Ha en fortsatt skön vecka!
kramar
Karin

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad nyfiken jag blir på vem du är!!!! Har jag klippt dej i ca.15 år? Kan det va du som hade långt tjockt hår, som jag klippte kort,och vad ja minns, aldrig fick långt igen. Inte så länge jag höll i saxen i alla fall. Och börjar på A.

Stor Kram iallafall!!! Eva-Karin/noll54
Ps Vad fint ni har det !!!

Bergagårdens Lina sa...

Vilka söta kycklingar ni har fått! Och lammet också!

Vi fick ytterligare ett litet litet lamm i måndags kväll, och han är så söt! Jag kan stå och titta på när de skuttar runt och leker hur länge som helst!

Kristin sa...

Hej! vilken härlig hall! På några sätt så påminde den om vår veranda, även om ni verkar ha en betydligt mer funktionell och större hall än vad vi har. Men vi har också en utdragbar kökssoffa (modell mindre) som jag vitmålat och med randiga dynor/kuddar (mitt tyg dock från ikea). Sedan har vi också ärvt gamla krokar som vi har återanvänt, de är från min farfars föräldrahem! Du kan gå in på min blogg och titta på hall-inläggen så ser du hur det ser ut hos oss.

Verkligen härligt hus ni har, jag gillar gråskalorna! :-) Jag sitter länge på din blogg och läser alla fina inlägg och tittar på de härliga bilderna.

Önskar dig och familjen en skön helg!

Kram från Kristin

Betonggården sa...

Hej!
Oj, det var ett tag sedan jag var här märker jag. Herregud vad du har hållt på! :) Vilken underbar hall ni har!
Jag är oxå så där med diverse projekt... mkt halvklart. Det är ju inte lätt att få tid heller numer, med en liten en i familjen. Idag sov hon faktiskt en liten stund på förmiddagen så jag hann måla en vända till på dörren jag börjat med för ett antal veckor sedan. Ska pifa lite till innan det är klart, men det är betydligt mkt närmare nu! Tyvärr har vi inget lyse i hallen, annars hade det varit perfekt att greja nu när hon somnat. Men, men... Allt har sin tid som det heter.

Gillar bordet du fixat oxå - super!

Trevlig fredagkväll!

ängeln i vitt sa...

Mycket fina bilder du visar på er hall. Soffan är bara sååå fin ( jag är sofftokig )

Ha det gott
Kram Carina

Malin - I min trädgård sa...

Soffan blev ju jättebra! Snygg!Vad roligt det är att få se när folk bevarar det gamla och försöker renovera i den gamla stilen... det ser jättefint ut. Sedan är jag väldigt förtjust i er färg på dörren... tycker sådan härlig gull passar perfekt till falurött...

Ha en rba kväll!

PS. Utlottning på min sida!

Willewira sa...

Soffan blev sååååå snygg!
Det är verkligen jättefint med grått till vitt!! Mycket!!!
Är sugen att göra som ni, ha vita väggar med grå foder och lister. Verkligen mycket smakfullt!!

Får nog börja måla med linoljefärg! Det blir inte så blankt, vilket jag uppskattar.

Jag ska suga på denna karamell ett tag - mycket inspirerande inlägg!

Ha en riktigt skön vecka!!
Kram Willewira

Hem och Lycka sa...

Vilket underbart hem du har! Jag lägger in en länk på min egen blogg, säg till om du har något emot det. Kram!

Bergagårdens Lina sa...

Tack så jättemycket för dina ord, jag blir så glad och måste säga att jag tycker likadant om din blogg! Den ger mig jättemycket inspiration och bra idéer!

Tråkigt att lammet inte klarade sig, men det blir ju så ibland. Var lite orolig över vårt lilla en stund också, men nu verkar allt vara bra.

De låter supergott med hemmaproducerad entrecote! Vi serverade hemmatillverkad lammstek enligt Jamie Olivers recept med rosmarin och vitlök och potatisgratäng... var också riktigt smaskigt!

När nu är det dags att släppa in hästarna och gå och lägga sig och sova en stund! Godnatt!